Witraże w kościele parafialnym w Wiskitkach

Podczas X konferencji naukowej AVP w Legionowie 26 maja 2018 roku zorganizowaliśmy fascynującą wycieczkę po okolicach Warszawy. Jednym z etapów była parafia w Wiskitkach. Kościół Wszystkich Świętych i świętego Stanisława w Wiskitkach, będący jednym z ważniejszych zabytków diecezji łowickiej, kryje w sobie wiele skarbów sztuki sakralnej. Jednym z nich są witraże zdobiące jego wnętrze, które stanowią nie tylko element dekoracyjny, ale także głęboko religijny symbolizm. Witraże te są dziełem współczesnego artysty, który w swoim wywiadzie opowiada o procesie ich tworzenia oraz inspiracjach, które kierowały jego pracą. Zanim przejdziemy do omówienia samych witraży, warto przybliżyć kontekst historyczny i architektoniczny świątyni, w której się znajdują. Obecny kościół parafialny w Wiskitkach został wzniesiony w latach 1572–1585 z inicjatywy księdza Wawrzyńca Goślickiego. Świątynia, poświęcona w 1630 roku przez biskupa poznańskiego Macieja Łubieńskiego, była wielokrotnie niszczona i odbudowywana w ciągu wieków, co sprawiło, że dziś prezentuje zróżnicowane style architektoniczne. W XIX wieku kościół został rozbudowany, dodano między innymi dwie wieże, które flankują fasadę oraz nawy boczne. Znaczące zmiany wprowadzono również wewnątrz świątyni, gdzie uwagę przyciągają drewniane elementy oraz bogate dekoracje. Szczególne miejsce w kościele zajmują witraże umieszczone w prezbiterium, które w subtelny sposób łączą tradycję z nowoczesnością. Witraże w prezbiterium kościoła w Wiskitkach przedstawiają świętych Michała Archanioła, Stanisława Biskupa Męczennika oraz Kazimierza Królewicza. Każda z tych postaci została ukazana z niezwykłą dbałością o detale, co pozwala na ich pełne oddanie w kolorze i formie. W wywiadzie z autorem witraży, artysta opowiada o swojej fascynacji sztuką sakralną i o tym, jak starał się uchwycić duchowy wymiar postaci świętych. Podkreśla, że dla niego witraż to nie tylko dekoracja, ale przede wszystkim medium, przez które przepływa boskie światło, nadając wnętrzu świątyni mistyczną atmosferę. Proces tworzenia witraży był złożony i wymagał od artysty nie tylko umiejętności technicznych, ale również głębokiej refleksji nad przekazem religijnym. Każdy z przedstawionych na witrażach świętych ma swoje specyficzne znaczenie i symbolikę, którą artysta starał się wyeksponować. Święty Michał Archanioł, często przedstawiany jako wojownik walczący ze złem, został ukazany w pełnym majestacie, z mieczem w ręku, gotowy do obrony wiary. Święty Stanisław Biskup Męczennik, patron Polski, przedstawiony został w chwili modlitwy, co ma podkreślać jego poświęcenie dla Kościoła. Z kolei święty Kazimierz Królewicz, znany ze swojej pobożności i oddania Bogu, został ukazany w sposób pełen spokoju i refleksji. Witraże w kościele w Wiskitkach to przykład na to, jak współczesna sztuka sakralna może harmonijnie współgrać z zabytkowym wnętrzem, wzbogacając je o nowe, duchowe wymiary. Artysta w wywiadzie zaznacza, że praca nad tymi dziełami była dla niego nie tylko wyzwaniem artystycznym, ale także duchowym doświadczeniem, które pozwoliło mu lepiej zrozumieć i oddać istotę chrześcijańskiej wiary. Witraże w kościele Wszystkich Świętych i świętego Stanisława w Wiskitkach to nie tylko piękne dzieła sztuki, ale także nośniki głębokich treści religijnych. Dzięki pracy współczesnego artysty, wnętrze tej historycznej świątyni zyskało nowy wymiar, który podkreśla jej sakralny charakter. Przez pryzmat kolorowych szkieł, światło wkracza do wnętrza kościoła, przypominając wiernym o boskiej obecności i prowadząc ich ku refleksji nad duchowym dziedzictwem, które przekazywane jest z pokolenia na pokolenie.