Podczas IX konferencji naukowej AVP w Lublinie 5 października 2015 roku wzięliśmy udział w wycieczce po okolicach Lublina. Ostatnim etapem była parafia w Lublinie.
Lublin, miasto o bogatej historii i wielowiekowej tradycji, stał się niedawno miejscem wyjątkowej wycieczki, skierowanej do naukowców, praktyków oraz miłośników sztuk pięknych, a w szczególności witraży. Głównym celem tej wycieczki był kościół pw. św. Andrzeja Boboli, zlokalizowany przy ulicy Paderewskiego, który stał się areną fascynującego spotkania ze sztuką witrażową o niezwykle głębokim duchowym i artystycznym wymiarze.
Kościół pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie jest miejscem, w którym historia i nowoczesność spotykają się w wyjątkowy sposób. To właśnie tutaj znajdują się witraże zaprojektowane przez wybitnego artystę, profesora Stanisława Fijałkowskiego, który jest uznawany za legendę polskiej awangardy powojennej. Profesor Fijałkowski, uczeń i asystent Władysława Strzemińskiego, pozostawił po sobie dzieła, które przenoszą widza w świat duchowej refleksji, odzwierciedlając jednocześnie głębokie związki z abstrakcyjnymi formami geometrycznymi.
Witraże w kościele św. Andrzeja Boboli są zabezpieczone pancerną szybą, co świadczy o dbałości o zachowanie tego wyjątkowego dziedzictwa. Dzieła te zostały starannie odtworzone zgodnie z pierwotnymi założeniami artysty, co było możliwe dopiero w ostatnich latach. Abstrakcyjne kompozycje, które rządzą się porządkiem form geometrycznych i organicznych, w sposób symboliczny nawiązują do rzeczywistości duchowej. Rozeta jako symbol kosmosu, trójkąt odwołujący się do Trójcy Świętej oraz inne formy sugerujące anielskie skrzydła – to wszystko składa się na unikatowe dzieło sztuki sakralnej.
Budowa kościoła pw. św. Andrzeja Boboli rozpoczęła się w 1985 roku. Mimo że prace związane z realizacją witraży napotkały na trudności techniczne w latach dziewięćdziesiątych, udało się w końcu zrealizować projekt zgodnie z wizją profesora Fijałkowskiego. Dzięki temu możemy dziś podziwiać witraże, które w pełni oddają zamysł artysty, ukazując syntetyczny obraz ziemi podzielonej na uprawne pola, a także transcendentne znaki duchowej rzeczywistości.
Witraże w kościele św. Andrzeja Boboli są jedynym tego rodzaju dziełem autorstwa profesora Stanisława Fijałkowskiego, co czyni je niepowtarzalnymi na skalę krajową. Jak podkreślił proboszcz parafii, żaden inny kościół nie podjął się realizacji witraży w takiej formie, co wynikało z abstrakcyjnego myślenia artysty. Tym bardziej jest to powód do dumy, że Lublin może pochwalić się tak wyjątkowym elementem swojego dziedzictwa kulturowego.
Podczas wycieczki, uczestnicy mieli okazję nie tylko podziwiać witraże, ale także dowiedzieć się o procesie ich powstawania oraz znaczeniu, jakie niosą za sobą. Dla wielu z nich, była to nie tylko lekcja historii sztuki, ale również głęboka duchowa podróż. Abstrakcyjne formy i kolorystyka witraży wywołały wiele przemyśleń na temat symboliki, którą niosą za sobą figury geometryczne i ich odniesienia do rzeczywistości duchowej.